En bouppteckning är en skriftlig rättshandling och den fastställer vilka som är dödsbodelägare, efterarvingar och testamentstagare, vilka tillgångar och skulder som finns i boet mm.
En bouppteckning kan vara mer eller mindre komplicerad. Har man själv inte de juridiska kunskaperna så kan vi hjälpa er med detta. Formulär för bouppteckning kan också beställas eller laddas ner från Skatteverkets hemsida. Det är viktigt att bouppteckningen görs på ett korrekt sätt då den kan ha stor betydelse i framtiden. Tveka inte att kontakta oss om ni känner er osäkra och har frågor eller vill ha mer information.
Om boets tillgångar bara täcker kostnaden för begravningen eller understiger kostnaden kan man i stället för en bouppteckning ansöka hos kommunen om att göra en dödsboanmälan. Det är kommunen som gör denna dödsboanmälan och den skall göras inom två månader från dödsfallet. Viktigt: Man får då inte rensa eller blocka ur dödsboets lösöre/bohag innan kommunen har haft möjlighet att se det samt att inga betalningar görs efter dödsfallet. Se till att stoppa alla autogiron via bankkonton.